Button: Het gevaar rijd altijd met ons mee
donderdag 27 oktober 2011 19:03

De gebeurtenissen in de afgelopen twee weken in de wereld van de gemotoriseerde sporten zijn de heren coureurs binnen de F1 niet in de koude kleren gaan zitten. Dan Wheldon kwam in de Indycar series op de Oval van Las Vegas tijdens een crash om het leven terwijl een week later Marco Simoncelli in de MotoGP om het leven kwam tijdens een race.

Jenson Button praat in India over de gebeurtenissen, maar is er zich terdege van bewust dat binnen de F1 het gevaar ook de gehele tijd met hun meerijdt over het circuit. Sinds de fatale crash van Ayrton Senna in 1994 zijn er geen doden meer te betreuren geweest binnen deze tak van sport, maar ondanks de hoge veiligheid is het nog altijd mogelijk dat het een keer mis gaat. Jenson Button staat in India even stil bij het overlijden van zijn vriend en voormalig concurrent Dan Wheldon.

"Motorsport is anders dan andere sporten" begint Button. "Iedere vorm van motorsport is gevaarlijk, welke je ook beoefend. Er zijn verschillende niveaus van gevaar. MotoGP is MotoGP, je kunt niet om het feit heen dat er niets om je heen zit dat je kan beschermen tegen het gevaar. Dat is nu eenmaal al meer dan 50 jaar zo."

"Er komt ook gevaar om de hoek kijken als je naar de IndyCar kijkt. Ze rijden op de ovals bijna de hele tijd vol gas en slechts enkele centimeters van elkaar, maar daar staat de IndyCar nu eenmaal bekend om. Toen ik het ongeluk zag en het nieuws over Dan kreeg was ik geschokt. Ik kende hem al van jongs af aan. Hij werkte hard aan het verbeteren van de veiligheid van de IndyCars en was betrokken bij het ontwerp van een nieuwe auto. Het is een verschrikkelijk verlies."

Button: Het gevaar rijd altijd met ons mee

Share

Login of registreer om een reactie te plaatsen