Ferrari neemt de juiste beslissingen
dinsdag 20 december 2011 20:36

Stefano Domenicali, teambaas van Scuderia Ferrari, is ervan overtuigd dat de nieuwe wagen in 2012 potten zal breken: "Wij hebben de juiste beslissingen genomen."

Het wereldkampioenschap 2011 was er eentje om snel te vergeten: Ferrari kon slechts één van de 19 Grand Prix' winnen. Nog voor het seizoen afgelopen was, gaf men toe dat het concept van de 150 Italia te conservatief was. De directie van de Italiaanse renstal wil een herhaling voorkomen en besloot de nieuwe auto revolutionair en agressief te maken. Ook intern werd er schoon schip gemaakt en mocht onder andere technisch directeur Aldo Costa opstappen in mei van dit jaar.

Deze week gaf Domenicali een videoconferentie, waarbij de fans hem vragen konden stellen over het reilen en zeilen bij Ferrari. Hij vertelde: "In eerste instantie hebben we het team gereorganiseerd. Daarna heb ik onze ingenieurs gevraagd geen enkel aspect van de auto te onderschatten. We moesten realistisch zijn en ik geloof dat alle beslissingen die wij hebben genomen de juiste zijn. Wij willen weer ons normale niveau bereiken, een niveau dat Ferrari waardig is. Op papier ziet alles er perfect uit, maar uiteraard moeten we zien of alles past op het circuit. Het ziet er toch naar uit dat we een heel competitieve auto hebben ontworpen. Maar zoals ik al zei, we moeten met beide voeten op de grond blijven en onszelf steeds blijven controleren. Een groot aantal veranderingen zijn reeds doorgevoerd en er komen er nog meer aan begin volgend jaar."

Tijdens de conferentie gaf Domenicali toe dat zijn team de dubbele diffuser nooit goed heeft begrepen. Het komt Ferrari dus goed uit dat de FIA dit systeem heeft verboden voor 2012. Daarover vertelde hij: "Dit verbod is zeer belangrijk. Wij wisten uit dit systeem geen voordeel te halen in 2011. Het verbod komt ons goed uit, want het brengt de ontwikkeling van de aerodynamica terug op een niveau waarmee we al maandenlang bezig zijn. We moeten er in andere termen voor zorgen dat onze auto genoeg downforce kan genereren, iets wat ons duidelijk ontbrak in 2011."

Hij sloot uiteindelijk af met deze woorden: "Ik heb vertrouwen in de beslissingen van ons technisch personeel, ze gaan ervoor zorgen dat we bij de seizoenstart geen slechte verrassingen zullen krijgen."

Ferrari neemt de juiste beslissingen

Share

Login of registreer om een reactie te plaatsen